Arkiliikunnan olosuhdeseminaarissa keskusteltiin pyöräilyn edistämisestä

Uutinen | 7.12.2012 | liikuntakaavoitus

Viime vuosina pyöräilyn edistämiseksi on tapahtunut paljon Suomessa ja Euroopassa. Pyöräilybuumi oli havaittavissa myös Helsingin Paasitornissa 15.11.2012 järjestetyssä arkiliikunnan olosuhdeseminaarissa, jossa moni esitys käsitteli pyöräilyä. Päivän mittaisessa seminaarissa oli runsaasti osallistujia. ELY-keskuksiin järjestetyn videoyhteyden välityksellä osallistujia oli muistakin kaupungeista. Seminaarin teemana oli elinympäristön kehittämien päivittäiseen fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan kannustavaksi. Pyöräilyn ohella kuultiin mm. lähiliikunnan palveluverkoista (Reijo Ruokonen ja Timo Heinonen), viherympäristöjen merkityksestä liikunnalle (Mervi Vallinkoski) ja osallistavasta suunnittelusta lähiön kehittäimessä (Annamari Ruonakoski).

© Kaisa Leka

Sarjakuvapiirtäjä, graafikko ja kaupunginvaltuutettu Kaisa Leka kertoi esityksessään oman kansalaisnäkökulmansa arkiliikunnan ja pyöräilyn olosuhteisiin. Sanoma oli kiteytetty sarjakuvan avulla viiteen pääaiheeseen: Päästöttömässä ympäristössä liikkuminen on mukavampaa, roskat ja lasinsirut eivät houkuttele pyöräilemään (Suomelle roskattomuudesta kiitosta), yhteyksien jatkuvuus on tärkeää, yhdistetyt kävely- ja pyörätiet eivät sovi kaikkialle ja liikenteessä tulisi huomioida kaikkia tienkäyttäjiä.

Pyöräilyn edistämisen hyviä malleja sovellettavaksi esitteli professori Jorma Mäntynen Tampereen teknillisestä yliopistosta. Tanskalaisten asiantuntijoiden mukaan pyöräilyn määrissä pitää ylittää tietty kriittinen massa, ennen kuin siihen suhtauduttaisiin oikeana liikennemuotona. Esimerkkinä tästä hän näytti Kööpenhaminasta otettua valokuvaa pyörätieltä, jossa oli polkijoita lähes ruuhkaksi asti. Mäntynen haastoi kaikki kuulijat nostamaan pyöräily kriittisen massan yläpuolelle Suomessa. Silloin siihen alettaisiin suhtautumaan ihan toisella tavalla ja sivutuotteena ratkeaisi samalla monta muuta ongelmaa. Pyöräilyn edistämisessä Mäntynen painotti erityisesti liikennepolitiikan merkitystä. Erilaisia käytännön malleja hän näytti mm. Tanskasta ja Hollannista.

Helsingin suunnitelmista edistää pyöräilyä kertoi Leena Silfverberg Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta. Helsinkiä pyritään kehittämään houkuttelevammaksi pyöräilylle eri tavoin. Silfverberg peräänkuulutti taitoa soveltaa muualla nähtyjä ja koettuja keinoja Suomen olosuhteisiin sopiviksi lannistumisen sijaan. Soveltaminen voi johtaa loputtomasti uusiin ihastumisiin, innostumisiin ja sovelluksiin, mikä takaa jatkuvan kehityksen.

Lekan, Mäntysen ja Silfverbergin sekä muiden seminaarissa esiintyneiden esitykset videoitiin ja ovat katsottavissa Kunnossa Kaiken Ikää –ohjelman verkkosivustolta, Hyvinvoiva kunta – arkiliikunnan olosuhdeseminaari.

© Kaisa Leka

Pin It on Pinterest